Tevékenységeink
Feladatok
A
Komárom-Esztergom Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Komáromi Tagintézményeként a
komáromi járás településein élő gyermekek és tanulók ellátására fenntartott
ingyenesen igénybe vehető szakszolgálati intézmény.
Ellátott szakfeladatok:
- 1. Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás
- 2. Szakértői bizottsági tevékenység
- 3. Nevelési tanácsadás
- 4. Logopédiai ellátás
- 5. Gyógytestnevelés
- 6. Kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása
A vizsgálatkérés menete
Személyesen
E-mailben: szakszolgalatkomarom@novonet.hu - A honlapról letölthető űrlap kitöltésével.
Postai úton: A honlapról letölthető űrlapot postai úton is eljuttathatja hozzánk.
Nevelési tanácsadás keretében végzett vizsgálatok (Pszichológiai, Szűrővizsgálatok) esetében:
Szakértői vizsgálatra irányuló kérelem (tanulási képességvizsgálat...): minden esetben írásban, a 15/2013. (II.26) EMMI rendelethez kapcsolódó 1.számú melléklet nyomtatvány kitöltésével kérhető, a szülő aláírásával ellátva.
A pedagógiai szakszolgálat működését a 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a
pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szabályozza az alábbiak szerint:
I. 1. A gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás
4. § (1) Az Nkt. 18. § (2) bekezdés a) pontja szerinti gyógypedagógiai
tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás (a továbbiakban: korai
fejlesztés és gondozás) feladata a komplex koragyermekkori intervenció és
prevenció: az ellátásra való jogosultság megállapításának időpontjától
kezdődően a gyermek fejlődésének elősegítése, a család kompetenciáinak
erősítése, a gyermek és a család társadalmi inklúziójának támogatása. A korai
fejlesztés és gondozás tevékenységei a komplex gyógypedagógiai fejlesztés,
tanácsadás, a társas, a kommunikációs és nyelvi készségek fejlesztése, a
mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás.I. 2. A szakértői bizottsági tevékenység
7. § (1) Az Nkt. 18. § (2) bekezdés c) pontja szerinti szakértői bizottsági
tevékenység keretében az intézmény szakértői bizottsága a gyermek, a tanuló
komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, továbbá szükség szerint
orvosi, sajátos nevelési igény gyanúja esetén komplex pszichológiai,
pedagógiai-gyógypedagógiai, orvosi vizsgálat alapján szakértői véleményt
készít.
I. 3. A nevelési tanácsadás
24. § (1) Az Nkt. 18. § (2) bekezdés
d) pontja szerinti nevelési tanácsadás feladata:
a) az Intézménynél jelentkező gyermek, tanuló esetében a jelentkező
nyilvántartásba vétele, a szülővel az első problémafeltáró beszélgetés
lebonyolítása, a gyermek, a tanuló adaptív viselkedésének, szociális
érettségének felmérése, ennek eredményeképpen tanácsadásban részesítés vagy a
szakszolgálati ellátásba vétel szükségességének meghatározása,
b) az Intézmény nevelési tanácsadás feladatának keretében ellátásban részesülők
esetében segítség nyújtása a gyermek családi-, és óvodai neveléséhez, a tanuló
iskolai neveléséhez és oktatásához, ha a gyermek, tanuló egyéni adottsága,
fejlettsége, képessége, tehetsége, fejlődésének üteme indokolja,
c) pszichés állapot feltárását célzó vizsgálat végezése és szakértői vélemény
készítése a szülő, a jogszabályban meghatározott esetben a gyermekek védelméről
és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény hatálya alá tartozó
gyermekvédelmi szakellátást, gyermekjóléti alapellátást végző intézmények
kérésére,
d) a prevenciós tevékenység keretében
da) együttműködik a védőnői és gyermekorvosi hálózattal, a gyermek korai
fejlődési időszakában teljes körű családi mentálhigiénés intervenciót
biztosíthat,
db) az óvodai nevelésben részesülő, negyedik életévüket betöltött gyermekek
körében a tanulási és beilleszkedési nehézségek megelőzése céljából - a szülő
előzetes hozzájárulásával - szűrést végezhet.
(2) Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben pedagógiai,
pszichológiai támogatást, fejlesztést, terápiás gondozást nyújt a gyermeknek, a
tanulónak, támogatja a család nevelő, a pedagógus nevelő és oktató munkáját,
szükség esetén segíti a nevelési-oktatási intézmények és a család
kapcsolattartását.
(3) A komplex pszichológiai és gyógypedagógiai ellátás keretében
a)folyamatdiagnosztikai célú pszichológiai,
gyógypedagógiai-pedagógiai vizsgálatot, valamint gondozást végez,
b)terápiás ellátást, korrektív megsegítést nyújt a
szakértői bizottság szakértői véleménye alapján a nevelési tanácsadás keretében
fejlesztésben részesülő gyermekek, tanulók számára,
c)a gyermek, a tanuló fejlesztése során az állapotára
irányuló változásokat a folyamatdiagnosztika során értékeli,
d)pszichológiai, gyógypedagógiai, pedagógiai tanácsadást
biztosít, és konzultációs lehetőséget
nyújt a gyermekek, a tanulók szülei, pedagógusai részére.
I.4.
A logopédiai ellátás
25. § (1) Az Nkt. 18. § (2) bekezdés e) pontja szerinti logopédiai ellátás
feladata a beszédindítás, a hang- beszéd- és nyelvfejlődési elmaradás, a
beszédhibák és a nyelvi-kommunikációs zavarok javítása, a diszlexia, a
diszortográfia, a diszgráfia, a diszkalkulia kialakulásának megelőzése a beszéd
technikai és tartalmi fejlesztését szolgáló logopédiai terápiás foglalkozáson.
I.
5. Gyógytestnevelés
Az Nkt. 18. § (2) bekezdés h) pontja szerinti gyógytestnevelés feladata a
gyermek, a tanuló speciális egészségügyi célú testnevelési foglalkoztatása, ha
az iskolaorvosi vagy szakorvosi vizsgálat gyógytestnevelésre utalja.
I.6.
Kiemelten tehetséges gyermeke, tanulók gondozása
30. § (1) * Az
Nkt. 18. § (2) bekezdés i) pontja szerinti, a kiemelten
tehetséges gyermekek, tanulók gondozása keretében az Intézmény feladata:
a) korai tehetség-felismerés,
tehetségazonosítás, amelynek során a tehetség életkori megjelenését figyelembe
kell venni,
b) a tehetséges
gyermek személyiségfejlődésének támogatása, szükség esetén további megsegítésre
irányítás,
c) önismereti
csoport szervezése és vezetése a tehetséges gyermekek részére,
d) tanácsadás,
támogatás a szülőnek,
e) konzultáció a
pedagógus részére,
f) közös
tehetség-tanácsadási fórum szervezése,
g) speciális
tehetségprogramban való részvételre javaslat adása,
h) a
tehetségazonosítás, a tehetséggondozás feladatát ellátó pszichológus szakmai
kapcsolatot tart a feladatellátási körzetében működő tehetségfejlesztő
programok vezetőivel és az iskolapszichológussal, óvodapszichológussal,
i) javaslatot tesz
a tanuló számára a tehetségprogramba történő bekapcsolódásra,
j) kimeneti
mérések elvégzése,
k) tehetségfejlesztő
műhelyek vezetői számára konzultációs lehetőség biztosítása, melyet a
tehetséggondozó koordinátor lát el.
(2) A tehetséggondozó koordinátor
a) kapcsolatot
tart a nevelési-oktatási intézmények iskolapszichológusaival,
óvodapszichológusaival,
b) kapcsolatot
tart a Nemzeti Tehetségponttal,
c) ismeri,
figyelemmel kíséri a Nemzeti Tehetségügyi Adatbázist,
d) ismeri,
figyelemmel kíséri a Nemzeti Tehetség Program pályázati kiírásait,
e) kapcsolatot
tart a Nemzeti Tehetségfejlesztési Központtal.